Pokhara en Annapurna-trekking - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jeroen en Joshi Hofhuis - WaarBenJij.nu Pokhara en Annapurna-trekking - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jeroen en Joshi Hofhuis - WaarBenJij.nu

Pokhara en Annapurna-trekking

Door: J&J

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Joshi

13 Oktober 2014 | Nepal, Pokhara

Alles voor outdoor, trekkings, mooi meer, fijne sfeer - welkom in Pokhara!

Op zaterdag 4 oktober kwamen we dus aan met de bus in Pokhara. We hadden 3 nachtjes gereserveerd in Karma Guesthouse. We werden door de eigenaar opgehaald vanaf het busstation, lekker luxe. Het guesthouse was klein, lekker rustig, goedkoop en redelijk centraal. Helemaal prima dus!
Ons doel voor Pokhara was om zelfstandig een trek te gaan lopen (de Poon Hill- trek) door het Annapurna gebergte. Maar daarvoor moesten we eerst wat dingen regelen. De middag dat we aankwamen in Pokhara hebben we ons permit gehaald voor het Annapurna gebied. Het is beschermd gebied, dus daar mag je niet zomaar in. Ook moesten we een TIMS-card regelen (een registratie voor wie je contactpersoon is mocht er iets gebeuren). Dit kantoor was gesloten, dus dat moest onderweg maar.
De twee dagen erna hebben we nog lekker rustig aan gedaan en hebben we Pokhara en omgeving een beetje verkend. Pokhara ligt aan een meer en dat gedeelte bestaat eigenlijk geheel voor het toerisme. Niet veel aan te ontdekken dus, maar wel een gezellig stadje met een fijn sfeertje. We zijn nog bij een waterval in de buurt geweest, maar dat was niet echt om over naar huis te schrijven, dus dat doen we dan ook maar niet..

Trekking

Dinsdag 7 oktober. Route: Birethanti - Tikhedhungga - Ulleri.
We lieten onze backpack achter in Karma Guesthouse en gingen met een dagrugzak met alleen het écht hoognodige de bergen in. Wat is dat dan? We hebben beide een afritsbroek, T-shirt en onze wandelschoenen aan. In de rugzak zit: 1 schoon shirt, vest, pufjas, thermo-ondergoed, ehbo-kitje, gifzuiger, lakenzak, handdoek, toilettasje, poncho, e-reader, fototoestel, waterzuiveringsrietje, zonnebril, zonnebrand, buff, wc-papier, 3x ondergoed en sokken en eten en drinken.
We namen de bus naar een algemeen busstation en vanaf daar de bus naar Birethanti. Na de registratie voor de TIMS-card en een goede lunch gaat ons avontuur dan écht van start. We lopen het eerste deel van deze prachtige route en komen na 2 uurtjes aan in Tikhedhungga. We voelen ons nog prima en het is half 4 als we daar aankomen en besluiten door te lopen naar Ulleri. Een stuk van nog geen 2 km, maar met een stijging van 500m. Flink veel trappen! Maar na veel hijgen, zweten en zuchten zijn we dan om kwart over 5 in Ulleri. We nemen onze toevlucht in het eerste guesthouse wat we tegenkomen. Na een koude douche en een warme maaltijd (mmm Dal Bath), zoeken we vroeg ons bedje op. Vanuit ons raam hebben we uitzicht op de Annapurna. Een mooi begin! Meteen zijn we in een hele andere wereld beland met natuur, rust, geen verkeer en lekker bewegen. Fijn!

Woensdag 8 oktober. Route: Ulleri - Ghorepani.
Vandaag lopen we door weer hele andere natuur dan de dag ervoor. Waar onze route begon met frisse lichtgroene kleuren en terrassen van rijstvelden, lopen we deze dag door en natter en mossiger gebied. We zien prachtige herfstkleuren, verre uitzichten op sneeuwtoppen en watervallen. Hierbij moeten we af en toe wat buffels ontwijken. Na een ochtend wandelen zijn we om 12 uur in Ghorepani. We gaan niet verder, want naast Gorephani ligt Poon Hill. Vanaf daar heb je een prachtig uitzicht op het Annapurna-gebergte. Dat horen we althans.. Op dat moment zaten we met ons hoofd in de wolken, dus zagen we helemaal niets behalve 's middags nog een mooie regenboog. Het mooiste uitzicht heb je 's ochtends vroeg, wanneer het meestal helder is. We besluiten dus te wachten tot de volgende ochtend. We lunchen daar in Ghorepani en wachten tot 3 uur op onze warme douche, en yes hij is warm! De rest van de middag brengen we lekker lezend door in ons thermo-ondergoed onder een dekentje met een kopje thee.

Donderdag 9 oktober. Route: Ghorepani - Poon Hill - Ghorepani - Tadapani - Chuile.
We gaan 's ochtends Poon Hill op. We hebben besloten dit niet samen met 500 anderen te doen met zonsopgang, maar iets later. Zonsopgang zien wij vanuit ons raam en na een lekker ontbijt en een stevige klim van 3 kwartier naar de top van Poon Hill, staan wij daar om half 9 met z'n tweeën te genieten van het uitzicht. Heerlijk rustig en een prachtig uitzicht!
We dalen weer af van Poon Hill en rond half 10 lopen we vanaf Ghorepani verder richting Tadapani. Dit is een dag met veel klimmen en dalen en veel afwisseling in natuur. Een deel van de route loopt door se Deurali pass, waarbij we tegen stijle rotswanden opkijken. Heel anders dan de verre uitzichten. Wat hebben wij genoten van deze dag! Als we aankomen in Tadapani vinden we dit geen superleuk dorp, en we hebben nog wat energie in de benen. We besluiten door te lopen naar Chuile. Dit ligt op een iets minder gangbare route (hierdoor laten zich zelfs nog wat aapjes zien) en is een stuk kleiner. We vinden uiteindelijk een accomodatie die plek voor ons heeft. Douchen bestaat hier uit een emmer water over jezelf heen gooien, dus dat doen we maar niet. Deze kleine knusse accomodatie voelt bijna als een home/farmstay en 's avonds eten we bij de lekker warme kachel een overheerlijke Dal Bhat onder het genot van een gezellig gesprek met 2 Canadezen.

Vrijdag 10 oktober. Route: Chuile - Ghurnung - Jhinudanda (hot springs) - New Bridge.
Iieeh, auw, krak zegt ons lijf bij het opstaan. De inspanningen van de vorige dag zijn goed te voelen. De voorgaande avond vroegen we aan de eigenaar: 'How far to Jhinudanda? 3 hours of you walk slow, 1,5 hours for Nepalese', is het antwoord. Blijkbaar zijn we 'slow', want we doen er zeker 3 uur over om bij Jhinudanda te komen. Onderweg hebben we weer prachtig uitzicht op de sneeuwtoppen. Het is wederom een dag met veel klimmen en dalen. Bijna niets gaat rechtdoor deze dag, met als zwaarste beproeving een lange 'trap' omlaag op het laatste stuk naar Jhinudanda. De benen protesteren.. We zijn echter ook lief voor ons lijf, want vlak bij Jhinudanda bevinden zich natuurlijke hot springs. We lopen nog maar eens 20 minuten omlaag en laten ons dan een uurtje in het heerlijk warme water zakken. Voor wie opgelet heeft bij de inhoud van de rugzak; daar zat inderdaad geen badkleding bij. Dus.. Dan maar gekleed en al te water. Is dat (en wijzelf) ook weer gewassen! Na de verfrissende duik en een late lunch lopen we tóch nog een uurtje verder naar New Bridge. Hier aangekomen vinden we weer een gezellig plekje voor de nacht en eten we (ja, weer Dal Bath) gezellig samen met 2 andere Nederlanders.

Zaterdag 11 oktober. Route: New Bridge - Landruk - Pothana - Damphus.
Ons lijf protesteert bij het opstaan nog steeds, maar toch gaan we weer vol goede moed van start. We hebben deze nacht heerlijk geslapen in een bed dat voor de verandering eens zachter was dan een plank. Deze dag brengt ons langzaam naar beneden en onderweg komen we langs graslanden en watervallen. We eindigen in Damphus waar we het Annapurna-gebied uitgaan. Het plekje waar we eindigen is werkelijk fantastisch met een schitterend uitzicht nog op de bergen. De zonsondergang kleurt de lucht boven de bergen roze en terwijl we ons weer tegoed doen aan een heerlijke Dal Bath wordt het langzaam donker. De sterrenhemel is adembenemend als het eenmaal echt donker is.

Zondag 12 oktober. Route: Damphus - Phedi - Suikhet - Pame.
We zijn gisteren het gebied al uitgelopen, en de meeste mensen nemen dan vanaf Phedi de bus naar Pokhara. We hadden wel besloten het gebied te verlaten, omdat het daar erg duur is, maar wilden wel nog een paar dagen wandelen. We besluiten dus terug te lopen naar Pokhara. De route had eigenlijk vanaf Damphus via Hyangjakot naar Suikhet moeten lopen, maar ergens missen we de afslag.
We lopen dus van Damphus naar Phedi. Een mooie route weer dwars door de rijstvelden helemaal omlaag naar de oever van de rivier. Een flinke afdaling. We lopen een stukje over de weg en pakken de route weer op bij Suikhet. Daar gaan we weer zo'n 650 m omhoog, over de bergen heen. Bovenop de berg lunchen we in een zeer lokaal tentje. En dan maar weer naar beneden. Onderweg knopen veel Nepalezen een praatje met ons aan, wat deze dag weer erg leuk maakt. De afdaling was lang en pittig. Met vermoeide, trillende beentjes beneden nog even snel een rivier oversteken. Hup en plons, daar lag Joshi in de rivier. Gelukkig met de schrik vrijgekomen en er alleen een nat pak en wat schrammetjes aan over gehouden. Met soppende schoenen het laatste stukje naar Pame, waar we een prima bedje vinden.

Maandag 13 oktober. Route: Pame - Pokhara.
Vanaf Pame is het nog zo'n 10 km naar Pokhara over vlak terrein. Met een paar uurtjes zijn we dus in Pokhara waar we ons tegoed doen aan een uitgebreid ontbijt. We halen onze backpack op en zoeken een plekje voor de nacht.We vinden na een klein beetje zoeken een goedkoop hostel voor een nachtje. Eerst maar eens een dutje doen!

Het is met geen mogelijkheid uit te leggen op papier hoe het voelt om zo'n trekking te lopen. Ook de geuren, geluiden, kleuren en mensen kunnen we helaas niet laten zien. Wij vonden het echt geweldig om alleen met een rugzakje met z'n tweeën lekker door de natuur te lopen. Echt weer een hoogtepunt (van de al zovele) in onze reis!

Na een nachtje te hebben geslapen willen we van Pokhara naar een kleiner meer hier in de buurt, waar het minder touristisch schijnt te zijn. We houden jullie op de hoogte!

• 13 Oktober 2014 - 16:20

Jolande Dijkhof:

Arnoud vraagt zich af of we uiteindelijk een Jeroen gaan zien met lang haar en baard :-)
    Succes weer met jullie volgende traject !

• 13 Oktober 2014 - 16:35

Sasja:

Wauw wat klinkt dit weer gaaf zeg!! Dus het zal helemaal adembenemend zijn geweest nog met al die geuren, kleuren, geluiden en mensen erbij...
    Maar pfff, dat was dan wel even schrikken Jos, gelukkig heb je verder niks ergs aan die val overgehouden. Was het glad?
    Nu even lekker rustig aan doen en de beentjes wat rust geven denk!!!
    Xxxx Sas

• 14 Oktober 2014 - 20:54

Joline En Michael:

Ha lieverds!
    Wat een mooie tocht hebben jullie gemaakt! Blij om te zien dat een ereader en fototoestel ook bij het hoognodige horen:) toch een beetje moderne techniek bij je;)
    Wat is een buff trouwens? Geen idee maar blijkbaar wel hoognodig dus ik ben benieuwd!
    Met je zere lijf in de rivier geplonst Jos! Ojee! Daar moet je even van bijkomen!
    Rustig aan en bijkomen van deze mooie tocht !

Dikke kus
    J en M

• 17 Oktober 2014 - 08:08

Christine:

Wat heerlijk om al jullie verslagen te lezen. Mooie, emotionele en prachtige dingen maken jullie mee zeg!
    Voor nu even rustig aan met de beentjes omhoog lijkt mij ;-) Hopelijk geen blaren aan de natte sokken overgehouden Jos?
    Geniet van jullie verdere avonturen. Ik vind het heerlijk om te lezen.
    Liefs,
    Christine

• 18 Oktober 2014 - 13:36

Quirijn:

Prachtige verhalen, ik lees ze graag en waan we me dan voor even in een ander werelddeel ! Top !! Toe Jeroen zijn besluit vertelde om ons te verlaten en de wereld wou gaan ontdekken heb ik al gezegd dat ik eigenlijk wel jaloers ben ... dat gevoel is bij het lezen nog niet voorbij ;-)

Geniet ervan !! gr. Quirijn

• 19 Oktober 2014 - 19:31

Erik Hoenderdos:

Hey professionele wereldreizigers!

Wat een fantastische verhalen om te lezen! Helemaal mooi om ze te mogen beleven lijkt mij. :) Ik liep nogal achter maar heb alles in een ruk uitgelezen met een glimlach op mijn gezicht. Wat hebben jullie een gave keuze gemaakt dit avontuur aan te gaan! En wat hebben jullie in een korte tijd al veel meegemaakt. Goed om te lezen dat het zo goed gaat!

Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen, ik zal de pagina wat beter in de gaten houden :)

Geniet van de reis en de momenten!

Erik

• 27 Oktober 2014 - 10:43

Sylvia Van Stuijvenberg:

Wat een heerlijke verhalen. Ik kan me bijna voorstellen dat ik daar ook ben.. bijna..
    Ik blijf jullie volgen! Heel veel plezier en geniet van deze fantastische reis.

X Syl