Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jeroen en Joshi Hofhuis - WaarBenJij.nu Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jeroen en Joshi Hofhuis - WaarBenJij.nu

Kathmandu

Door: J & J

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Joshi

06 Oktober 2014 | Nepal, Kathmandu

Bollywood, Hindoeisme, af-en-toe stroom, druk maar toch een rustpunt- welkom in Kathmandu!

Het verschil tussen China en Nepal is enorm groot. Bij het binnenrijden van Nepal leek het voor ons alsof we India inreden. Echt alles is hier anders! De geuren, kleuren, mensen, geloof, natuur, gebruiken, regels. In de busrit van de grens naar Kathmandu gingen alle tassen op het dak en reden we door een groen en tropisch landschap met Bollywood achtige muziek op de 'achtergrond'. Voor ons had het verschil niet groter kunnen zijn.

Zo, even bijkomen na ons Tibet&China-avontuur.. Omdat we in China maar een visum hadden van een maand (en wij het hele land doorgingen) was het wel een beetje doorreizen. Voor Nepal hebben we een visum voor 3 maanden, en het land is vele malen kleiner dan China, dus we kunnen een beetje bijkomen. De eerste avond in Kathmandu zijn we letterlijk in het eerste tentje gaan eten dat we tegenkwamen (mmm heerlijk dal en lassies!) en daarna lekker ons bed ingedoken!
De volgende dagen hebben we érg rustig aan gedaan. Soms was het al middag als we onze kamer uitkwamen. De eerste paar dagen stonden in het teken van rust, ontspanning en wat dingen regelen. Het dikke China-boek kon de deur uit, die hebben we geruild tegen een boek over Myanmar, we hebben onze foto's veilig gesteld, onze hoognodige was laten doen en wat kleren (lekkere wijde) en souvenirs gekocht.We zaten vlak buiten de toeristenwijk Thamel, dus we hoefden hiervoor niet ver te gaan.

Toen we weer een beetje energie hadden opgedaan zijn we het Newari-stadje Kirtipur gaan bekijken. Een mooi ouder stadje met als grootste pluspunt: autovrij! Dit voelde heerlijk, want als je hier over straat loopt is het de hele dag een grote stroom van auto's en scooters die bijna onophoudelijk toeteren. We hebben lekker rondgelopen in dit stadje en heerlijk geluncht in een lokaal restaurantje.

Ook hebben we een bezoek gebracht aan Boudha, waar een grote stupa te bewonderen is, een van de grootste ter wereld. Deze stupa is het grootste Tibetaanse- bhoedistische monument buiten Tibet. Op de heenweg naar Boudha gingen we met de bus, een soort minibusje, in Nepal noemen ze dit microbus. Dit zegt echter niets over hoeveel mensen hierin kunnen, toen wij dachten vol te zitten bleven er maar mensen bijkomen. Op het drukste stuk 'zaten' we met 26 mensen in deze microbus!
Vanaf Boudha hebben we 2,5 kilometer gewandeld door de gewone wijken van Nepal naar Pashupatinath. Dit is een van de belangrijkste Hindoeïstische plekken in Kathmandu. Er zijn hier tempels te vinden, maar ook voeren ze hier nog openbaar lijkverbrandingen uit. Heel bijzonder om dit ritueel te zien.

Wandelend door de wijken zie je ook wat een arm land Nepal is. Toch lijken mensen hier niet ongelukkig. We zien bijvoorbeeld een heel groot deel van de buurtkinderen om een zelfgemaakte schommel van bamboe staan. Allemaal wachten ze netjes hun beurt op de schommel af. Mooi hoe blij zij zijn met iets wat zo simpel is en gemaakt is met materiaal uit de natuur. Ook hebben we in Nepal niet altijd stroom of (warm) water. Dingen die voor ons in Nederland zo vanzelfsprekend zijn. Zo beseffen we ons weer extra hoe rijk we zijn in Nederland, en hoe goed alles geregeld is. Soms misschien te goed met alle regels, maar toch ook zonder de vrijheid te beperken zoals we in China en Tibet hebben gezien waar dingen als Facebook en Google niet mogen bestaan.

Afgelopen zaterdag zijn we met de bus naar Pokhara gegaan. Een afstand van maar 200 km, maar hier een busrit van 7 uur. Vanaf Pokhara willen we zelfstandig een trek gaan lopen (de Poonhill trek) door het Annapurna gebergte. Morgen laten we onze backpack achter en gaan met een dagrugzak met alleen het écht hoognodige de bergen in. Hierover de volgende keer weer meer!

• 06 Oktober 2014 - 19:48

Michael En Joline:

Ha lieverds!
    Wat leuk dat jullie zo trouw blijven schrijven!:)
    Fijn dat jullie rustig de tijd hebben om Nepal te ontdekken!
    Vanaf morgen dus weer actief de bergen in! Ben heel benieuwd hoe dat is!
    Geniet ervan!
    Dikke kus, j en m

• 06 Oktober 2014 - 21:14

Jolande Dijkhof:

Elk verslag dat jullie plaatsen blijft boeiend. De teksten stralen uit dat jullie het erg naar je zin hebben. Wat veel indrukken doen jullie op. Kan nu al haast niet wachten tot het volgende resumé. Enjoy !

• 07 Oktober 2014 - 10:12

Joke:

Weer zo'n boeiend verslag waaruit ik kan opmaken dat jullie steeds meer reiservaringen opdoen zoals bv een paar dagen rustig aandoen en ervaringen verwerken na een drukke tijd.
    Dat gevoel van ergens een land binnenkomen en het ervaren als een warm bad herken ik. Toen wij India binnenkwamen kon ik de grond wel zoenen. Weer een gewoon leven zien met vrouwen, kinderen, muziek en plezier in het straatbeeld.
    Geniet van jullie tijd in Nepal.
    Liefs , k&k van Hans en mij

• 09 Oktober 2014 - 12:53

Sasja:

Hoe mooi en fijn te lezen dat jullie zo ontzettend genieten!
    En een heerlijk verhaal weer om te lezen en erin mee gezogen te worden!!
    Het lijkt wel of ik met jullie mee ben :)
    Hoop dat jullie een mooie bijzondere trekking hebben gehad, ben benieuwd!
    Knuf en kus, Sas

Jeroen en Joshi

Wij zijn Jeroen (30) en Joshi (28) en komen uit Harderwijk en Ermelo. Ruim 3 jaar geleden zijn wij elkaar tegen gekomen en sinds twee jaar wonen wij samen in een knus flatje in Harderwijk. Begin 2014 hebben wij ervoor gekozen om een grote, lange reis naar Azië te maken. Naast het mogen zien en beleven van de vele mooie plekken en culturen in deze landen heeft deze reis voor ons ook een spiritueel karakter. We willen onszelf verder ontwikkelen en zullen daarvoor proberen dicht bij de lokale bevolking te komen door vrijwilligerswerk en mogelijk het verblijf in kloosters. Tijdens de reis zullen we ook gaan nadenken wat we verder willen doen in ons leven. Welk werk past nu goed bij ons? Wat is nu echt belangrijk in het leven? In deze blog zullen we onze ervaringen bij houden. Zowel voor onszelf na terugkomst, alsook voor de thuisblijvers die graag een beetje mee willen reizen.

Actief sinds 22 Juli 2014