Thailand part deux! - Reisverslag uit Nakhon Phanom, Thailand van Jeroen en Joshi Hofhuis - WaarBenJij.nu Thailand part deux! - Reisverslag uit Nakhon Phanom, Thailand van Jeroen en Joshi Hofhuis - WaarBenJij.nu

Thailand part deux!

Door: J&J

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Joshi

14 Maart 2015 | Thailand, Nakhon Phanom

Oeps! Iets te lang gewacht met deze volgende update.... Want we hebben wel echt weer héél veel beleefd. Dus het zal vast een groot verhaal worden :-). Dus pak eerst wat te drinken, en ga er dan maar eens lekker voor zitten!

Wat hebben we deze keer voor jullie in petto?
Een homestay bij een bergdorpje, diverse steden, een permacultuur project, een bounty eiland (kleine omweg :-D), oude ruïnes, en de Mekong. Weer een prachtig deel van onze reis, die ons van noord, naar zuid-oost, naar oost Thailand bracht, en eindigde aan de Mekong rivier, welke de grens met Laos (ons volgende land) aanduid.

Akha Hill House
Hoewel Chiang Rai best leuk was, wilden we toch graag weer verder van de stad af, de jungle in. Dit plekje vonden we bij Akha Hill House, een kleine 30km ten noorden van Chiang Rai. Met een gratis aangeboden pick-up service was de keuze snel gemaakt. Daar gingen we dan op weg naar dit Akha-dorpje. Akha is nog een van de traditionele hill tribes van Thailand, en deze accommodatie stond in een van de láátste volledige Ahka-dorpjes (zo'n 5 huizen :)).
Anderhalf uur bochtige wegen brachten ons midden tussen de bergen met zowel links, rechts, voor als achter niets anders te zien of horen dan jungle, theeplantages, bergen, vogels en krekels. Heerlijk!
We kregen een gratis upgrade naar een bamboe huisje met eigen douche, dus onze dag kon niet meer stuk. De volgende dag zijn we lekker rustig aan begonnen met een wandeling naar de nabijgelegen waterval en theeplantage. Het is mooi om te zien dat je zoveel rust, ruimte en oude dorpjes kan vinden op slechts een steenworp afstand van een grotere stad. Dat is toch wel kenmerkend voor deze landen in Azië. De grote steden gaan nog redelijk mee met alle ontwikkelingen, maar zodra je er een paar kilometer buiten komt is het alsof de tijd heeft stilgestaan. Elke kilometer verder namen de gebouwen van beton af, en nam de houtbouw toe. Tot de dorpjes die het diepst in de bergen liggen, die uitsluitend zijn gebouwd van natuurlijke materialen die er in de omgeving te vinden zijn.
De volgende dag hebben we lekker een hike gedaan naar de nabij gelegen hotsprings. Maar dit keer geen zwempartijtje zoals tijdens de trekking in de Annapurna.. De oppervlaktetemperatuur lag namelijk tegen de 100℃. Dit hebben ze dan weer op een leuke manier opgelost door netjes met eieren te verkopen die je zelf in de bron kunt koken. Creatief hoor :-).

Phrae
Na 3 nachtjes bij de Akha-stam hebben we de bus gepakt naar Phrae, een leuk stadje met veel traditionele houten huizen en een oude stadsmuur van aarde rondom de stad. Na het altijd enigszins vermoeiende ritueel van slepen met de rugzak op zoek naar een guesthouse, hebben we onszelf eerst maar eens getrakteerd op een koude kokosnoot. Die hebben we lekker opgepeuzeld onder het genot van kijken naar de Thaise huisvrouwen die iets van airobics aan het doen waren. Erg vermakelijk. Daarna hebben we ons tegoed gedaan aan al het lekkers van de nightmarket (een ander erg aangenaam en smakelijk terugkerend ritueel in heel Thailand). Fijne gesprekken, heerlijke koffie en thee, een super cheap guesthouse, een wandeling om de stadsmuur.. En twee dagen waren alweer voorbij.

Sahai Nan Permaculture Project
Phrae was een tussenstop om naar Nan te komen. Daar hadden we ons aangemeld voor vrijwilligerswerk bij een permacultuur project (Permacultuur is een agricultureel project dat zo wordt ontworpen dat het net als een ecosysteem zichzelf in stand houdt).
Na een zenuwslopende lift achterop een scooter vanaf Nan, kwamen we beiden heel aan op de boerderij in wording. Ja, in wording nog, want dit project was pas 3 maanden oud. Dat betekend dat er 3 maanden terug nog helemáál niks was. Alleen een stuk land met bomen.
In die drie maanden heeft Sahai (de eigenaar) eigenhandig al een grote kookhut en enkele slaaphutten gemaakt. Volledig gebouwd van wat er op dat stuk land te vinden was, en dat is voornamelijk bamboe. Een prachtig gezicht! En dat alles met eigenlijk maar 1 stuk gereedschap; een vlijmscherpe machette.
De eerste vrijwilligers die hebben meegeholpen hebben al een deel van de tuin aangelegd, een klei-oven gemetseld en een douche gemaakt.
De slaaphutjes waren niet meer dan een bamboe vloer op palen en een dak van stro. En de douche was niet meer dan een tuinslang met daaromheen drie muren van bamboe. Voor de WC gold hetzelfde. Geen deur, dus als hij bezet was zette je de vlag omhoog. Dus echt back to basic! Maar dat vonden we juist geweldig.
Tijdens de week dat we er verbleven hebben we geholpen met constructiewerk; twee trappen, boomstammen splitsen en zagen.. Maar ook planten water geven, schoonmaken en koken.
We hebben een aantal leuke medereizigers leren kennen, met ieder weer een uniek eigen verhaal. Een Franse jongen met een accordeon, een Engelse singer songwriter die zorgde voor mooie klanken bij het kampvuur, een Italiaanse jongen die alweer twee jaar over de wereld zwerfde, en een stel uit Duitsland dat inspiratie op wilde doen bij verschillende permacultuurprojecten om daarna zelf een project op de Filippijnen te beginnen. Het is heel mooi en bijzonder om zo telkens weer ander gezelschap te ontmoeten en de levensverhalen met elkaar te delen.
Na 6 dagen ging de eigenaar met zijn vrouw naar Maleisië voor een paar dagen, en ze gaven zonder enige twijfel de boerderij in handen van de vrijwilligers die er op dat moment nog waren. Bijzonder.
We zijn uiteindelijk 7 dagen gebleven.

Trat
De laatste paar dagen kregen we steeds meer zin in een break, om ergens aan het strand, op een eiland een paar dagen helemaal niets te doen en onze tas eens niet na een paar dagen weer in te moeten pakken. Even lekker zijn en niet reizen.
Na wat research in het reisboek tijdens ons verblijf op de farm hebben we besloten om naar Koh Mak te gaan. Lekker uit de reisrichting, maar ach, daar hadden we nu eenmaal behoefte aan. Vanaf Nan zijn we dus in 1 ruk door naar Bangkok gereisd met de nachtbus, en overgestapt op een volgende bus naar Trat. Trat is het laatste kustplaatsje aan het vaste land, vanwaar we met de boot naar Koh Mak konden varen.
Maar na een hele lange reis van noord Thailand naar de kust, zouden we eerst nog even twee nachtjes in Trat blijven.
Trat is een leuk stadje met meerdere kleine guesthouses en, wederom, een gezellige nightmarket. Oeh, wat waren die vers gegrilde visjes, fruitshakes, salades en spring rolls weer lekker. En we vonden er zelfs een van onze favoriete lekkernijen die we sinds Nederland al lang niet meer hadden gegeten; heerlijke zachte zoete aardappelen en gestoomde pompoen :-P. Jummy!

Koh Mak
En toen was het tijd voor Koh Mak. We hadden dit eiland uitgezocht omdat het het meest rustige en niet-toeristische eiland was in de oostkust. En het zou ook nog eens een heel mooi eiland moeten zijn. Nou, en wat voor een eiland. Echte bounty stranden, palmbomen, helder blauw water, en een aantal leuke resortjes met hutjes van bamboe. Wij hadden een plekje uitgekozen bij Monkey Resort. Ons hutje was niet meer dan een bed met klamboe en een hangmat ervoor, maar wat heb je dan ook nodig op zo'n eiland?
Lekker uitgeslapen begon de eerste dag -uiteraard- aan het strand! Beetje liggen in het ondiepe water, opdrogen op de handdoek, en weer in het water.. Dat werkt toch op iedereen therapeutisch ontspannend :-).
We vonden in de buurt een leuk tentje dat elke dag verse vis op de grill had liggen, en verschillende heerlijke curry's en salade's voor ons maakte.
Na een paar dagen chillen begonnen we rustig aan het eiland te verkennen. Eerst te voet, en ook nog een dag met de scooter naar de meest afgelegen stukjes en strandjes. Wat was dat genieten zeg.. We zijn op mooie afgelegen strandjes geweest met fijn wit zand, we hebben heerlijke verse kokos gedronken, genoten van de zon en hebben ook eindelijk de huid onder onze kleren de kans gegeven om een beetje bij te kleuren. Want dit was eigenlijk de eerste keer sinds onze reis dat er gelegenheid was om ons shirt eens uit te trekken.
Oh, en over die heerlijke kokosnoten nog even, op een middag liepen we over het strand en toen viel er vlak voor onze neus een verse uit de boom! Kwam zo het strand op rollen. Ja, 'kijk uit malloot een kokosnoot' is op ware feiten gebaseerd! Die moest natuurlijk mee.. Na een half uurtje hakken met ons bescheiden mes hebben we lekker kunnen smullen van onze eigen wild gevangen kokosnoot.
Na een weekje hebben we samen een super heerlijke kookcursus gedaan bij een heel lief vrouwtje, samen met een ander stelletje dat toevallig ook uit Nederland kwam. We hebben een heerlijke dag gehad en ons helemaal vol gegeten aan al het lekkers dat we zelf hadden gemaakt. Verse curry's, gestoomde vis, salade, gebakken vis, en #likjevingersmaaraf Thaise pompoencake.
Helaas komt aan al het moois een eind, dus ook het eiland gingen we weer verlaten. Maar dat was ook wel weer prima. We hebben genoten van de zee, zijn opgeladen van alle rust, en hadden zin om weer door te gaan.

Nang Rong
De eerstvolgende stop na het eiland (na nog een nachtje Trat en Khorat om de reis op te breken), was Nang Rong. In deze omgeving zijn namelijk enkele oude Khmer-ruïnes te vinden, die een link hebben met het Ankor Wat complex in Cambodja.
We huurden bij het guesthouse een motor om zelf de ruïnes te bezoeken. We zijn vroeg in de ochtend vertrokken om de drukte en de hitte voor te zijn, en zijn getrakteerd op een erg indrukwekkende ruïne met nauwelijks anderen om ons heen. Er was alleen een grote groep schoolkinderen op schoolreis die op het punt stonden te vertrekken toen wij daar aankwamen, maar niet voordat ze eerst hun Engels hadden geoefend met ons. Veelal giechelend en verlegen konden ze op het laatst nog zeggen: handsome and pretty. Zo dat was een goed begin van de dag en een opsteker voor onszelf, zeker nu we steeds meer verwassen, verwaaide, verlepte backpackers zijn geworden met hier en daar gaten en vlekken :-).
Tja, en wederom een nightmarket haha, en op de avond dat we aankwamen was er zelfs de sundaymarket, een xl uitvoering van wat we normaal gewend waren. Oeh, wat een lekkers weer allemaal! Je zal onderhand wel denken, die komen tonnetje rond thuis! :-D maar gelukkig kunnen we ons nog wel een beetje inhouden hoor, en genieten we vooral van heel veel gezonde dingen. Anders zou het echt niet goed gaan komen na 8 maanden... :-)

Khon Kaen
Een grote stad op de route. Hoofdzakelijk om hier alvast ons visum voor Vietnam aan te vragen. Maar als je er dan toch bent, kun je even goed de stad een beetje verkennen. Het was een drukke stad, maar toch ook wel gezellig en er waren hier weinig toeristen. Er werd dus weinig Engels gesproken, wat een zekere zoektocht naar ontbijt lastig maakte (ga hier maar eens uitleggen dat je geen kip of varken eet, maar wel koe). Dit lost zichzelf ook altijd wel weer op doordat een vrouw die wel Engels sprak door haar moeder was gestuurd om ons te helpen, omdat ze bang was dat we anders nooit zouden ontbijten..:-). Dus vervolgens zaten we lekker aan onze vers gebakken groenten zonder vlees. Op diezelfde markt kwamen we tijdens de lunch nog een gezellige Amsterdammer tegen die al 15 jaar in Khon Kaen woonde en Jeroen graag trakteerde op een lekker bakkie.
Hier was ook nog eens een extra gezellige uitvoering van de nightmarket (met overheerlijke kokosijs.. Hhmm!) en een ander pluspuntje was een reusachtige -gekoelde!- overdekte shoppingmall. Het kwik liep onderhand tegen de 40℃, dus we hebben ons lekker een middagje afgekoeld door gewoon wat door de mall heen te struinen. Gratis verkoeling voor de budget toerist :-D.
Het visum voor Vietnam was in een mum van tijd geregeld, fijn dat die ook alvast in de pocket zit.

Nakhon Phanom
Dit was de laatste plaats in Thailand. Zelf niet heel bijzonder, maar gelegen aan de indrukwekkende Mekong bood dit een mooi uitzicht op de natuurlijke afscheiding tussen Thailand en Laos. Hier bleven we 1 nachtje, om de volgende dag met de speciale grensbus de grens over te steken.
Maar dat volgt in ons volgende verhaal!!

Jeetje, we zijn alweer ruim een half jaar op reis, wat vliegt de tijd toch... Over 7 weken vliegen we alweer naar huis. Dat komt nu toch wel weer snel dichtbij. Maar aan de andere kant is 7 weken wel weer 2 of 3 keer een 'normale' zomervakantie... Luxeproblemen :-) we zullen niet gaan klagen hoor ;-). Nog ff flink genieten dus!

Veel liefs!

• 15 Maart 2015 - 12:29

Jolande:

Op kantoor werd toevallig afgelopen week nog door Pim gevraagd of er al een nieuw verslag van jullie was...dus morgen (mandag) zal ik de link weer even doormailen aan de belangstellenden. Ja, we volgen jullie nog altijd hoor. En dat de tijd vliegt...het lijkt idd nog maar kort geleden dat jullie vertrokken.
    Dat wordt straks vast en zeker opnieuw een cultuurshock, maar tot die tijd eerst nog maar fijn blijven genieten van al het moois, interessants, leerzaams en lekkers wat jullie nog gaan meemaken.
    Groetjes,
    Jolande

• 15 Maart 2015 - 12:33

Jolande:

Ow Jeroen, ... t zal nu voor jou even niet zo belangrijk zijn, maar we hebben de aanbesteding A'dam (ca. 4.500 containers) in de pocket. De eerste afroepen zijn binnen, dus komende jaren zijn we daar weer mooi druk mee.
    Volgende week dienen we in voor een nieuwe aanbesteding Den Haag. Kortom, "good busy" in Gellemuud'n :-)

• 15 Maart 2015 - 15:09

Joline En Michael:

Ha lieverds!
    Wat een prachtig verhaal weer! Nu dis alweer het 1 na laatste land!
    Spannend dat jullie terugreis ook weer dichterbij komt! Maar nog even niet aan denken en genieten van alle mooie en nieuwe belevenissen!
    Liefs,
    M en j
    ( en kleine t;))

• 16 Maart 2015 - 15:28

Erna:

Hallo Joshi/Jeroen,

Wat een heerlijke belevenissen. Wij hebben ook weer het water in de mond staan als jullie het hebben over nightmarkets, kokosnoten, pompoenen enz. Doet wel weer oude herinneringen/geuren/kleuren naar voren komen, en ook het feit dat men heel graag zijn/haar engelse vaardigheden op jou wil loslaten.
    Super dat jullie allerlei tochten in de jungle maken.
    Geniet nog maar heerlijk van de laatste paar weken (nou ja bijna twee maanden !!) .
    Dus sawadee Thailand en Chao (tot ziens!) in Vietnam. Nuoc Dua: is trouwens heerlijke kokosmelk!
    Rinus en Erna.

• 16 Maart 2015 - 17:22

Joke Lemmers:

Hallo lieve mensen,
    Het blijft genieten/meegenieten met jullie verhalen.
    Veel liefs en geniet van de nog resterende weken. Daarna doen we de kus en knuffel in 't echie.
    Kus en knuffel van Hans en Joke

• 24 Maart 2015 - 18:03

Nienke Kleefstra:

Hoi Joshi en Jeroen,

Leuk weer die verhalen. Ik geniet ervan! Vooral die wildgevangen kokosnoot vond ik erg grappig.
    Geniet van de laatste weken!

Liefs Nienke