Kangding - Reisverslag uit Kangding, China van Jeroen en Joshi Hofhuis - WaarBenJij.nu Kangding - Reisverslag uit Kangding, China van Jeroen en Joshi Hofhuis - WaarBenJij.nu

Kangding

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Joshi

22 September 2014 | China, Kangding

Hiken, snowy mountains, graslanden, yaks, Dartsedo (Tibetaans voor Kangding, hoofdstad van Garze Tibet Autonomous Region) - welkom in Kangding!

En hoe liep de busreis af?? Na eindeloos veel stilstaan en stapvoets rijden kwamen we dan eindelijk aan in Kangding. Het was inmiddels 03.30 's ochtends! We stapten slaapdronken en in het donker daar de bus uit en werden meteen belaagd door mensen die ons op een nogal opdringerige manier een slaapplek wilden verkopen. Geen warm welkom dus na een busreis van 20 uur. Ook letterlijk geen warm welkom, want Kangding ligt op 2500 meter hoogte en dus was het daar een stuk koeler dan in Chengdu. Na wat extra kleren te hebben aangetrokken en enige oriëntatie zijn we gaan lopen naar ons hostel, waar we rond kwart over 4 aankwamen en daar hebben we uit alle macht geprobeerd iemand wakker te maken. Helaas geen geluk... Dan maar buiten op het bankje proberen te slapen. Om 7 uur werden er wat andere gasten van het hostel wakker en daarvan mochten we gelukkig even binnen op hun kamer wachten tot om 8 uur de receptie openging. Na te hebben ingecheckt, en een lekker ontbijtje te hebben gegeten zijn we eerst maar eens ons bed ingedoken. We hadden een 6-persoons kamer helemaal voor onszelf. Wat een geluk! En het beste van dit hostel: elektrische dekens! Wat was ik daar blij mee na die uren buiten wachten.. :). Na een paar uurtjes slaap en een warme douche, hebben we wat boodschappen gedaan. We hadden een heel leuk groentenmarktje ontdekt en konden lekker zelf koken in het kleine keukentje van het hostel. Perfect voor ons! Na een zelfgemaakte maaltijd zijn we die avond vroeg in bed gedoken om een beetje bij te slapen.

De volgende ochtend waren we alweer een stuk fitter en hebben we de eerste hike gedaan naar Paoma mountain met een klooster bovenop de berg. De hike was misschien een beetje enthousiast voor de staat waarin we verkeerden, maarja als je dan eenmaal bezig bent he? Het was absoluut de moeite waard, want boven hadden we prachtige uitzichten op de omgeving! Die avond lagen we weer lekker vroeg in bed, want de volgende dag wilden we Julian mountain beklimmen. Een 5-urige hike naar de graslanden bovenop de berg. Na 2 uur stijl omhoog lopen kwamen we bij die graslanden en een adembenemend uitzicht. Daar hebben we samen met de yaks en paardjes eens even van zitten genieten. Geweldig! De afdaling aan de andere kant van de berg was gelukkig iets minder stijl dan de kant waar we omhoog zijn gelopen, maar we moesten wel even spoorzoekertje doen naar het pad.

Er is hier in de omgeving nog veel meer moois te zien, maar voor ons was het de volgende dag tijd om terug te gaan naar Chengdu. Op die manier hadden we nog een paar daagjes om wat inkopen te doen en een beetje uit te rusten voor onze trip naar Tibet. Nou, daar gingen we dan weer terug met de bus.. Na 4 uur vrij voorspoedig te hebben afgelegd stonden we weer stil. Nee he?! We hebben ongeveer 1 -1,5 uur stilgestaan en er was ondertussen veel consternatie in de bus. We hoorden veelvuldig Kangding vallen.. Zouden we terug moeten? Voorzichtig maar eens wat medepassagiers vragen of ze Engels spreken en wat er aan de hand is.. Change car! Ok, mmm welke auto zouden ze bedoelen? Na enige tijd ging opeens iedereen de bus uit met bagage en al en begon te lopen, er kwamen andere mensen onze bus in. Het change car-meisje was zo aardig op ons te wachten tot we onze rugtas hadden uit het ruim en we zijn achter haar aangelopen. Na een aantal meter zagen we het probleem: er was een vrachtauto door de weg heen gezakt en kon geen kant meer op. De ándere weghelft was al buiten gebruik door grote rotsblokken die daar naar beneden waren gekomen. Aan de andere kant van deze opstopping zijn we in een andere bus gestapt. Nu snapten we het! De passagiers uit die bus moesten naar Kangding en wij naar Chengdu. Dus: passagiers ruilen en de bus kan in ieder geval weer verder, of eigenlijk terug.. :). Geniaal! De bus in z'n achteruit en daar gingen we gelukkig weer! Om half 6 waren we in Chengdu na een busreis van 9,5 uur. Al een hele verbetering ten opzichte van de vorige keer!

Inmiddels zijn we dus alweer een paar dagen in Chengdu en bereiden we ons voor op het Tibet avontuur. We slapen lekker veel en lezen ons in. We hebben ook een lekker warme slaapzak gekocht, want op 5000 meter hoogte is het koud! Verder kopen we energierijke compacte voeding (noten, gedroogd fruit), want je honger schijnt af te nemen naarmate je stijgt. Ook kijken we welke maatregelen we kunnen treffen tegen hoogteziekte, waarvan de belangrijkste al is genomen doordat we met de trein naar Lhasa gaan in plaats van met het vliegtuig. Hierdoor kan het lichaam wennen aan de hoogte. Ons TTP (Tibet Travel Permit) is akkoord, en deze hebben we vanavond ontvangen! We zijn nu helemaal klaar om morgen op de trein te stappen. Spannend!

We zijn pas 2,5 week weg, maar het voelt al langer. Gek hoe snel het went om op reis te zijn. We genieten van elk (ok bijna elk ;)) moment en voelen ons goed en thuis. Het is leuk om je weer te beseffen dat mensen aan de andere kant van de wereld misschien hele andere gebruiken hebben, maar uiteindelijk zijn we allemaal mensen en verschillen we helemaal niet zoveel behalve dat laagje om ons heen. En wij mogen een kijkje nemen in de gebruiken van de mensen hier, maar tegelijkertijd nemen wij natuurlijk onze gebruiken mee. Het is leuk dat de mensen hier dan ook een kijkje kunnen nemen in onze gebruiken. En kijken doen ze want we worden veelvuldig bestudeerd en leuk vinden ze het ook, want er wordt regelmatig om ons gelachen terwijl wij geen idee hebben waarom.. :)

Volgende keer nemen we jullie mee naar het dak van de wereld!

Veeel liefs J & J

Ps: het blog kunnen we zelf niet uploaden door de strenge regels omtrent internet in China. Er zit daarom een paar dagen vertraging in en uploaden van filmpjes lukt ook niet.

• 22 September 2014 - 17:59

Joke:

Hallo Joshi en Jeroen.
    Wat een heerlijk verhaal weer. Ik lees het op ons balkon in Turkije na een dag van meer dan 30 graden. Wat een verschil met jullie kant van Azie (Turkije ligt voor 97% ook in Azie).
    Ik wens jullie een mooie reis door Tibet en kijk weer uit naar jullie verslag.
    Liefs, kus en knuffel. Joke
    PS. Wij hebben het heerlijk hier.

• 22 September 2014 - 20:02

Jos:

wat een reis al in 20 dagen !!! ik heb de grote Bosatlas maar weggedaan en overgeschakeld op google maps dit geeft een goede indruk van het gebied en de bergketens. de reis van Lhasa naar Chengdu is binnendoor over de bergen 2000 km, de trein rijdt 1200km extra om er buitenom te gaan !!!! zelfs met de auto 1200km buitenom geeft bijna geen tijdverlies. prachtig gebied maar wat een afstanden, hou het geluk aan jullie zijde en wij wachten op jullie reisverslag, groetjes jos en vivienne

• 23 September 2014 - 13:08

Wim & Eveline:

Hi lieverds!

Wat hebben jullie toch elke keer mooie cliffhangers, in jullie verhaal dan hè :) Mooi om te lezen! Wat vet dat jullie reis door Tibet nu begonnen is, ik ben erg benieuwd hoe jullie die gaan ervaren! Van het ene avontuur in het andere.. dingen goed vastleggen, opschrijven, fotograferen. Het zijn vast teveel indrukken om te onthouden en jullie zijn nog 'maar' 3 weken onderweg! Wat zal jullie nog meer te wachten staan?! :)
    Duik lekker het avontuur in en leuk dat jullie ons zo op de hoogte houden! Enjoy to the fullest!

Dikke kus, Wim & Eef

• 23 September 2014 - 20:28

Nienke Kleefstra:

Wow, wat beleven jullie gave dingen. Geniet met volle teugen! Liefs Nienke

• 23 September 2014 - 20:59

Cindy Wisse:

Steeds weer even wegdromen op de bank bij jullie prachtige reisverhalen, heerlijk! Erg benieuwd naar de Tibet verhalen! X Cindy

• 25 September 2014 - 21:38

Michael En Joline:

Hé lieverds! Wat gebeurt er veel in een week! Kan me voorstellen dat het door alle ervaringen langer lijkt, zoveel om te verwerken! Ben benieuwd waar ze dan om lachen:) bijzondere ervaring! :)
    Dikke dikke kus
    J en m

• 29 September 2014 - 00:43

Familie Mol:

wat een mooi verslag weer. We genieten ervan om het te lezen. Als we alles lezen lijken jullie al maanden weg te zijn. We blijven jullie "volgen" . Veel plezier samen en groetjes van ons.

Jeroen en Joshi

Wij zijn Jeroen (30) en Joshi (28) en komen uit Harderwijk en Ermelo. Ruim 3 jaar geleden zijn wij elkaar tegen gekomen en sinds twee jaar wonen wij samen in een knus flatje in Harderwijk. Begin 2014 hebben wij ervoor gekozen om een grote, lange reis naar Azië te maken. Naast het mogen zien en beleven van de vele mooie plekken en culturen in deze landen heeft deze reis voor ons ook een spiritueel karakter. We willen onszelf verder ontwikkelen en zullen daarvoor proberen dicht bij de lokale bevolking te komen door vrijwilligerswerk en mogelijk het verblijf in kloosters. Tijdens de reis zullen we ook gaan nadenken wat we verder willen doen in ons leven. Welk werk past nu goed bij ons? Wat is nu echt belangrijk in het leven? In deze blog zullen we onze ervaringen bij houden. Zowel voor onszelf na terugkomst, alsook voor de thuisblijvers die graag een beetje mee willen reizen.

Actief sinds 22 Juli 2014