Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Jeroen en Joshi Hofhuis - WaarBenJij.nu Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Jeroen en Joshi Hofhuis - WaarBenJij.nu

Chengdu

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Joshi

16 September 2014 | China, Chengdu

Moderne stad, hoge gebouwen, huistel (huiselijk hostel), gateway to Tibet -welkom in Chengdu!

Dinsdagochtend 04.50u, na een treinreis van 31 uur kwamen we in alle vroegte aan op het Chengdu North Railway Station. Hoewel we ruim een dag stil hebben gezeten waren we beiden best uitgeput van de reis. Je slaapt toch wat minder goed.. Ff een yoghurtje gescoord als ontbijt en toen de hike naar Mix Hostel. We kwamen aan voor een gesloten deur, omdat de nachtportier niet wakker werd van het gerammel aan de deur. Na een half uurtje op de de stoep konden we naar binnen. Het was nog voor 7 uur en beide mensen van onze dorm room sliepen nog. We zijn stil naar binnen geslopen (eerst nog even gedoucht want de treinreis gaf ons niet bepaald een lekker geurtje :-) ) en zijn toen nog ff lekker in bed gedoken. We hadden de tweede bestemming van onze reis bereikt!

Mix Hostel is een heerlijke plek om rust te vinden. Gemoedelijke sfeer, veel gezamenlijke ruimtes, open binnenplaats op de bovenste verdieping, en de staff is erg behulpzaam. De eerste dag zijn we een beetje in de buurt gebleven van het hostel. We hebben een tempel bekeken, daar lekker in de buurt gegeten, en hadden tot dat moment een redelijk rustige indruk van de stad.

Ennn.. super goed nieuws, we zijn meteen achter de Tibet tickets aangegaan, en het is ons gelukt om een reis te boeken!!!! Wauw! De tour is nu geboekt, de treintickets gekocht en de TTP (tibet travel permit) is in aanvraag via de gids in Lhasa.We konden ons vrij makkelijk aansluiten bij een bestaande groep van 5 personen op 21 september (dit is verplicht, je kan niet op eigen gelegenheid, de groep mag maximaal 3 nationaliteiten hebben, en er waren gelukkig al Nederlanders in de groep). De treintickets van Chengdu naar Lhasa waren wel uitverkocht, maar we konden op de zwarte markt nog wel tickets krijgen, deze waren alleen wel duurder. Maar.. toen bleek dat we nog wel tickets konden krijgen vanaf een andere plaats. Een softsleaper voor dezelfde prijs als een hardsleaper op de zwarte markt! Haast maken dan, want er zijn nog 5 tickets voor heel China! Als een haaas naar het ticketoffice gerend, en het is gelukt! We zullen op 19 september om 19u vertrekken met de trein, om vervolgens op 21 september om 16u aan te komen in Lhasa. Alleen al deze (lange) treinreis is een heel bijzondere ervaring, omdat dit de allerhoogste treinroute van de hele wereld is. Vanaf Lhasa zullen we worden vergezeld met een gids en een chauffeur met wagen. De route zal ons in 7 dagen van Lhasa naar Shigatse, Everest Base Camp en Zhangmu brengen, om na Zhangmu bij de grens van Nepal te worden afgezet. Tot zover alvast even deze vooruitblik van dit onvergetelijke avontuur!

De volgende dag in Chengdu hebben we de stad wat verder verkend, en toen bleek al snel dat het toch wel een erg moderne, drukke en hectische stad is met constant toeterende brommers, alle auto's die door rood rijden, en een hoop lelijke hoge gebouwen. Ow en die doorzichtige dikke stukjes onbekend voedsel in rode saus ziet er lekker uit, maar is dat dus echt niet :-D #lekkerjemondindebrand.
De diverse theetuinen waar Chengdu om bekend staat zijn dan wel weer een hele leuke beleving. Voor 20¥ kregen we een hele grote thermoskan heerlijke verse thee. Alleen de choco ontbrak nog :-)
Verder hebben we weer lekker gegeten in een paar tentjes. Een tentje beviel goed, dus daar aten we twee keer. De tweede keer bestelden we iets wat op de kaart vertaald werd als 'vegetable roll', iets van een soort springroll dachten wij. Toen we het gerecht kregen, was het hetzelfde gerecht als we eerder hadden gegeten en leek in de verste verte niet op een vegetable roll. Nadat er 3 mensen werden bijgehaald, waarvan iedereen een beetje Engels sprak dachten we nu iets te krijgen wat wel een vegetable roll was.. En wat kregen we terug? Soep!.... dusss... Zover de communicatie :). Wel een grappig puntje is dat ons opvalt dat er veel mensen er vanuit gaan dat je de taal gewoon verstaat. Hele verhalen in het Chinees over het eten of het afrekenen, en ze blijven doorgaan ondanks diverse malen het ophalen van je schouders. Chinees is niet bepaald een taal zoals Duits waar je meestal nog wel iets van kan maken...Daarnaast zijn ons nog andere dingen opgevallen: er zijn in China ontzettend veel publieke toiletten, er lopen veel kinderen rond in een broek waarvan de billen bloot zijn, oversteken bij groen betekent geen voorrang maar 10% minder kans om overreden te worden dan bij rood, en op de schoenen die vrouwen hier dragen zouden de Spice Girls jaloers zijn.

Chengdu is vooral ook een plek waarvanuit je diverse trips naar mooie gebieden in de omgeving kan maken. Na een afweging in de reistijd, de bezienswaardigheden en de kosten hebben we gekozen om voor 4 dagen naar Kangding te gaan. Dit ligt zo'n 250km ten westen van Chengdu, en staat bekend als de plek waar Tibet echt begint (buiten het TAR gebied wat nu is aangewezen als Tibet). Op dit moment schrijven we dit verhaal in de bus daarnaartoe. Een reis van ongeveer 8 uur volgens de busmaatschappij. Met een afstand van zo'n 250 km en 8 uur rijden is je gemiddelde snelheid dus niet erg hoog, dus wij rekenden al op een slechte weg. Na 6 uur te hebben gereden met gehobbel-de-bobbel, samengeknepen billen, gevaarlijke inhaalmanoeuvres, ik-ben-een-beetje-misselijk en trage voortgang, staan we nu al bijna 2 uur stil en we hebben nog zo'n 2-3 uur te gaan. Bekijk de filmpjes voor een goede indruk. Als je je afvraagt: rijden ze in China links? Nee. Is dit een tweebaansweg? Nee.:)
Update 19:38u : we rijden weer!!! Na 6 uur stil te hebben gestaan begon ineens alles weer te bewegen. Er bleek door hevige regenval een weg volledig te zijn verschoven, die moest dus eerst worden gemaakt voor er weer verkeer door kon. Misschien zijn we toch nog voor middernacht op bestemming...
22:03 mm iets te vroeg gejuicht, we staan onderhand alweer bijna twee uur stil. Dan maar proberen wat te slapen.

We hebben in Kangding een hostel geboekt dat werd aangeraden door landofsnows, een website over Tibet, van een man die al vele jaren in China woont en reist. Zhilam Hostel, gelegen op een heuvel tegen de stad aan. Ter plekke zullen we gaan kijken wat we gaan doen. In ieder geval lekker wandelen door de omgeving. Kangding schijnt een prachtig uitzicht te hebben op besneeuwde bergtoppen in Tibet, en er zijn mooie trekking mogelijkheden.

Wil je weten hoe ons bus avontuur afloopt? Lees dan ons volgende reisverslag over Kangding over enkele dagen!

Avontuurlijke groetjes en liefs,
J&J

• 16 September 2014 - 17:27

Jos & Viv:

Hoi lieve schatten,

Wat een enerverend verhaal....is smullen voor ons...LOL! Te gek dat jullie de trip naar Tibet al hebben kunnen regelen, heerlijk zo'n goed vooruitzicht! Hopelijk valt de wateroverlast mee in het gebied dat jullie bereizen. Hier is het gewone leven weer hervat na een heerlijke vakantie.
    Cádiz groeit als kool en krijgt nu ook haar volwassen gebit......... zojuist net haar twee onderhoektandjes kunnen opvangen.. heb ik ook van haar moeder en grote broer, dus ben daar happy mee.

Nou ja liefies, geniet van jullie stoere avontuur en van elkaar ♥ !!
    Dikke kus,
    Jos & Viv

• 16 September 2014 - 23:04

Daryl:

Dag J&J,

Zeer leuk geschreven!
    Wel moeten jullie leren scherp te eten hoor, want heel Asia eet heet! LOL
    ik lees graag weer jullie volgende ervaringen.

gr,

Daryl

• 16 September 2014 - 23:04

Daryl:

Dag J&J,

Zeer leuk geschreven!
    Wel moeten jullie leren scherp te eten hoor, want heel Asia eet heet! LOL
    ik lees graag weer jullie volgende ervaringen.

gr,

Daryl

• 17 September 2014 - 14:41

Sasja:

Woehoe! Wat super dat het allemaal geregeld is voor jullie trip naar/door Tibet!

Och, balen van de laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange busrit maar ook wel weer een leuk avontuur denk ik....
    Hoop dat het daar in Kangding de moeite waard was, om er zo lang over te doen!? Ben benieuwd!

Dat wordt dan maar een cursusje Chinees :P

Echt heel leuk hoe jullie het verhaal geschreven hebben!!! Net of ik er een beetje bij was!
    Zo is het goed meegenieten van jullie prachtige reis :D

Lieverds geniet volop, en ik ben ontzettend benieuwd naar jullie treinreis naar Lhasa en
    jullie ervaringen en verhalen over jullie trip door Tibet!

Knuffel en kus jz Sas

• 17 September 2014 - 15:47

Joke:

Genotenvan jullie reisverslag, komisch en snel geschreven.
    Wat een belevenissen weer. Fijn dat Tibet zo snel, nou ja, geregeld kon worden.
    Ben benieuwd naar jullie avonturen daar.
    Liefs, kus en knuffel van ons

• 17 September 2014 - 20:01

Joline En Michael:

Ha lieverds!
    Wat een avontuur! Ik heb hardop gelachen om jullie verslag!:):)
    Wat heerlijk dat Tibet is geregeld!
    Op naar het volgende reisverslag, ik kijk er al naar uit:)
    Dikke knuf, j en m

• 20 September 2014 - 21:06

Jose:

Wahhhh nu ik dit lees zijn jullie op weg naar Tibet. Geniet ervan en snel weer schrijven hè

Groetjes ons

• 21 September 2014 - 15:42

Fam. Mol:

Na veel moeite met inloggen (dat kon dus niet zo) nu een link en we komen gelijk "bij jullie". Even het beeld op 200% (ivm de kleine letters) gezet en we konden heerlijk rustig jullie verslagen lezen. Zo leuk, het is geen Europa. Weg weg, dan maar wachten maar ja, wat kan je anders. Heel erg leuk om te lezen wat en waar jullie zijn en doen. Goede reis, veel plezier en tje: Wat een leuke onderneming. groetjes.

• 21 September 2014 - 22:42

Yvonne:

Ha J en J, jullie blog getipt door Joline. Erg leuk om jullie levendig geschreven reiservaringen te lezen. Het is wel een echt avontuur zeg! En wij maar klagen als we 20 minuten in de file staan :-) Inmiddels zijn jullie in Lhasa en op weg naar Tibet. Van die oorden die ik onmiddellijk associeer met National Geographic of Kuifje. Ik kijk uit naar het volgende bericht. Heb het goed! Groet en liefs van Yvonne