Thailand! Chiang Mai, Cave Lodge en Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Jeroen en Joshi Hofhuis - WaarBenJij.nu Thailand! Chiang Mai, Cave Lodge en Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Jeroen en Joshi Hofhuis - WaarBenJij.nu

Thailand! Chiang Mai, Cave Lodge en Chiang Rai

Door: J&J

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Joshi

03 Februari 2015 | Thailand, Chiang Rai

Zo, we zijn slechts een paar weken verder, maar het voelt alweer lang geleden dat we in Myanmar waren. We hebben ontzettend genoten van Myanmar en ook Nepal en China, maar wat een feestje om weer in Thailand te zijn!

De nacht voordat we zouden vliegen van Myanmar naar Thailand werd Jeroen ook ziek. Een beetje te verwachten, maar wat een rotmoment! Met de kiezen op elkaar toch naar het vliegveld. Gelukkig ging het tijdens het reizen redelijk, waardoor we toch goed in Chiang Mai zijn aangekomen. Na de voorgaande landen voelde Thailand als een warm bad; gezond eten, gezellige guesthouses en over het algemeen is het land veel schoner en meer ontwikkeld. Dat voelde wel even fijn! We zouden eigenlijk vrijwilligerswerk gaan doen, maar Jeroen moest eerst nog een beetje opknappen. We zijn dus een dag of 4 in Chiang Mai gebleven, om bij te komen en ons lijf vol te stoppen met gezonde dingen. Daarna voelde het nog niet lekker om te gaan werken, maar we wilden wel weg uit de stad.

We hadden een mooi plekje gevonden midden in de jungle: cave lodge. Na 4 uur slingeren van Chiang Mai naar Soppong en daarna nog een half uurtje naar het afgelegen dorpje Ban Tham, waren we bij onze bestemming. En wat een paradijsje! Aan een klein riviertje stonden een aantal bungalows en in het midden een gezellig gebouw wat diende als restaurant/ loungeplek/ informatiepunt/ boekingskantoor/ ontmoetingsplek. Alles was helemaal van hout met gezellige hoekjes, zitjes, hangmatten en een schommel. Jullie kunnen je voorstellen dat we ons hier direct op onze plek voelde. Nadat we onze bungalow hadden betrokken, eerst maar even een dutje doen..

De eerste dagen hebben we nog even weinig gedaan en genoten van de rust. Daarna moesten we met eigen ogen de prachtige dingen van de omgeving maar eens gaan zien, en dat zijn o.a. grotten! In de omgeving zijn zo'n 200 grotten in ook nog eens een prachtige omgeving van (karst)bergen. De grootste grot, Tham Lot, was vlak bij ons plekje. Die grot staat onder water dus daar gingen we met een bootje doorheen, super. In die grot wonen ook zo'n 200.000 zwaluwen die met zonsondergang de grot binnen vliegen. Wat een mooi en bijzonder gezicht!

De dag erna was het tijd voor het serieuzere werk. We gingen met een gids en een klein groepje 3 grotten in de omgeving verkennen. Hierbij was het klimmen en kruipen. Bij één grot moesten we plat op ons buik door het water tijgeren, zo smal was het. Een heel avontuur, met als enige licht je hoofdlamp, niet wetende waar je heengaat, in ligt of in grijpt. Soms lichtte er in het donker wat oogjes op, en dan zei iemand: kijk een spin nog groter dan m'n hand. Echt, een tarantula was er niets bij. Goed, Joshi kijk maar even de andere kant op.. Al met al een heel avontuur, absoluut de moeite waard!

De rest van de dagen hebben we veel gewandeld, of gehiked eigenlijk, want niets is daar vlak. Heerlijk om ons weer goed te voelen en lekker in beweging te zijn! Samen hebben we aan de hand van een (zelfgetekend) kaartje van de logde de omgeving verkend. Vaak liepen we niet helemaal zoals we dachten op het kaartje te gaan, dus tegelijkertijd was het een soort spoorzoeken, maar altijd was het een mooie route en zijn we weer terug gekomen. 'S avonds was het genieten van het lekkere eten en het gezelschap van de mensen om ons heen. We ontmoetten bijvoorbeeld een ander Nederlands gezin dat met hun 3 kinderen al 5 maanden door Azië aan het reizen was. En nog een Noors gezin wat dit 2 maanden zou doen. Wat geweldig om dat zo te doen, echt een inspiratie om in mogelijkheden te denken!

Een absoluut hoogtepunt was het beklimmen van Big Knob, een grote heuvel/rots in de omgeving. Samen met Erik, de vader van het Nederlandse gezin, zijn we om half 6 in het donker die berg op geklommen. Na een uur stonden we op de top, toen net de lucht rood begon te kleuren. Het dal om ons heen lag vol met mist. Na een uur te hebben genoten van de kleuren en het opkomen van de zon zijn we weer afgedaald en hebben we genoten van een welverdiend ontbijt.

Na een ruime week moesten we dit plekje verlaten, omdat er een grote groep zou komen waardoor alle huisjes bezet zouden zijn. Anders waren we misschien nooit weg gegaan :). Eerst maar terug naar Chiang Mai en toen gekeken of we nog verder konden naar Chiang Rai. Na een kleine 2 uur wachten in Chiang Mai konden we met de bus mee naar Chiang Rai. Na enig zoeken vonden we een guesthouse, en na een laat diner en een snelle blik op de night bazaar zat de dag er weer op. De dag erop hebben we het stadje een beetje verkend en hebben we een bezoek gebracht aan de White Tempel. Wauw, wat wit en ongelooflijk veel tirelantijnen. Het zou zo in de Efteling kunnen staan!
'S avonds hebben we op de night bazaar gegeten. Een soort permanent festivalterrein met veel eetkraampjes en life muziek en dans. Erg gezellig en lekker!

Vandaag was het alweer tijd om Chiang Rai te verlaten en de stad weer in te ruilen voor de natuur. Na een rit van een uur zijn we weer aangekomen op een nieuw plekje in de jungle: Akha Hill House. We hebben alweer een eerste héérlijke maaltijd achter de rug en gaan vanaf morgen genieten van watervallen, hot springs, theeplantages, en de rest van de omgeving. Hierover volgende keer meer!

Veel liefs uit Thailand!

• 04 Februari 2015 - 13:12

Sasja:

Hihihi, ik moest wel een beetje lachen bij het stukje over die spinnen......ik zag Joshi's gezicht gewoon voor me :D
    Wat hebben jullie het toch heerlijk! Zo genieten!
    En wat fijn ook dat Thailand zo voor jullie voelt, als een warm bad. Dat is niet gek ;)
    Hoop dat jullie gezondheid weer 100% op peil is, het ook zo blijft en jullie weer volop kunnen genieten van al het moois daar!!!
    Dikke knuffel van mij

• 09 Februari 2015 - 16:09

Wim & Eef:

Gatsie, in het donker tasten niet wetende waar je tegenaan loopt.. held!
    Haha.. ik lees tussen de regels door dat het jullie wel goed in de oren klinkt om als gezin zijnde ook zulke reizen te gaan maken ;)
    Enjoy de mooiste plekjes van de wereld, zo te zien hebben jullie er al genoeg afgetikt. Jaloers!
    Jullie zijn goed over de helft dus wij kunnen gaan aftellen (sorry)! :)

Dikke kus!

• 20 Februari 2015 - 12:18

Christine:

Wat een avonturen weer. Blij dat ik niet door de grotten hoef te kruipen ;-) Doe ik jullie toch niet na.
    Hopelijk voelen jullie je weer 100% top, maar zo te lezen wel.
    Enjoy Thailand!!

xx Christine

Jeroen en Joshi

Wij zijn Jeroen (30) en Joshi (28) en komen uit Harderwijk en Ermelo. Ruim 3 jaar geleden zijn wij elkaar tegen gekomen en sinds twee jaar wonen wij samen in een knus flatje in Harderwijk. Begin 2014 hebben wij ervoor gekozen om een grote, lange reis naar Azië te maken. Naast het mogen zien en beleven van de vele mooie plekken en culturen in deze landen heeft deze reis voor ons ook een spiritueel karakter. We willen onszelf verder ontwikkelen en zullen daarvoor proberen dicht bij de lokale bevolking te komen door vrijwilligerswerk en mogelijk het verblijf in kloosters. Tijdens de reis zullen we ook gaan nadenken wat we verder willen doen in ons leven. Welk werk past nu goed bij ons? Wat is nu echt belangrijk in het leven? In deze blog zullen we onze ervaringen bij houden. Zowel voor onszelf na terugkomst, alsook voor de thuisblijvers die graag een beetje mee willen reizen.

Actief sinds 22 Juli 2014